Fem ”måsten” för den moderna karriärsidan

Varför är en modern karriärsida viktig för ert företag?
För att det är viktigt för era kandidater.

Er karriärsida och Google är de primära källorna för research om er som arbetsgivare för intresserade kandidater. Er karriärsida är även den enda kanalen på internet där ni själva har full kontroll på kommunikationen och hur ni framstår som arbetsgivare, vilket således är ett perfekt tillfälle för er att ”sälja in” er själva som en stark och bra arbetsgivare samtidigt som ni presenterar spännande jobb och karriärmöjligheter.

När det kommer till viktiga frågor som ”vad gör en karriärsida framgångsrik?” och ”hur kan vi fånga kandidaternas intresse?” är det fem punkter som de flesta moderna karriärsidor har gemensamt:

MOBILANPASSAD DESIGN
Majoriteten av alla karriärsidor idag är inte mobilanpassade, något som med allra största sannolikhet ligger arbetsgivare med föråldrade karriärsidor i fatet. Mobilt internetanvändande fortsätter att öka i en rasande takt och 1 av 3 svenska jobbsökare skulle föredra att ansöka till lediga jobb via sin mobiltelefon om det var tekniskt möjligt. Samtidigt väljer fler och fler jobbsökare att söka efter information om potentiella arbetsgivare och även hitta lediga jobb via sin mobiltelefon eller surfplatta. Genom att erbjuda en positiv besökarupplevelse för potentiella kandidater som besöker er karriärsida via en mobil enhet kan ni även säkerställa en optimal respons på era lediga jobb.

FÖRENKLAD ANSÖKNINGSPROCESS
CareerBuilders senaste undersökning bland svenska kandidater visar att 3 av 4 vid något tillfälle har avbrutit en ansökan för att ansökningsprocessen varit för krånglig.  För att minimera så kallad ”drop-off” till slutförd ansökan i ert rekryteringsverktyg, säkerställ att ansökningsprocessen är så kort och koncis som möjligt, att ansökningssidan laddar snabbt för kandidaten och tar så lite tid som möjligt i anspråk för kandidaten. Ett annat tips för att minimera drop-off frekvensen är att säkerställa att ansökningssidan är så tydlig och användarfokuserad som möjligt.

BESÖKARUPPLEVELSE
Alla bra webbsidor är byggda med besökaren i första rummet och karriärsidor är inget undantag. En enkel, effektiv användarupplevelse på en karriärsida är nyckeln till en minimal drop-off, men kan även ge er ett försprång gentemot konkurrenter som söker liknande kandidater. Samtidigt sänder ni tydliga signaler till kandidaterna om att ni värdesätter deras tid och uppskattar deras intresse för ert företag, medan en dålig användarupplevelse skulle kunna ha en direkt motsatt effekt.Hur definierar man då en ”enkel, effektiv användarupplevelse”? Steg ett är att testa själv. Gå in på er karriärsida och föreställ dig att du är en kandidat. Hittar du information om ert företag och lediga jobb snabbt och enkelt? Är ansökningsprocessen kort och koncis, eller tar det 40 minuter att skicka in en ansökan? Fungerar det att ansöka från olika webbläsare (Internet Explorer och Google Chrome till exempel) och från din mobil? Finns det gammalt innehåll och brutna länkar på någon sida? Denna övning kommer att hjälpa er att tydliggöra var det finns förbättringsområden.

EMPLOYER BRAND
Er karriärsida är ert fönster mot kandidaterna och er främsta möjlighet att berätta om ert unika employer brand. Varje företag har ett employer brand, eller arbetsgivarvarumärke, vare sig de vill det eller inte. Det är därför viktigt att veta att ert employer brand i sig har en direkt påverkan på hur framgångsrika ni är när det gäller att attrahera de bästa kandidaterna.När det gäller att kommunicera ut ert employer brand är design en viktig faktor. För att verkligen fånga en kandidats uppmärksamhet måste ni visualisera, inte bara berätta i text, vilka ni är. En bild säger mer än tusen ord – därför är det rekommenderat att använda bilder och video för att berätta vilka ni är och varför man ska jobba hos just er. Säkerställ samtidigt att designen på er karriärsida är inbjudande men inte överväldigande och använd målgruppsanpassade budskap som riktar sig mot era idealkandidater.

BJUD IN TILL ERT NÄTVERK
I motsats till vad man kan tro är inte syftet med en karriärsida enbart att driva in ansökningar, utan en kanal för att skapa intresse för ert företag och bygga ett nätverk av kvalificerade kandidater. En riktigt bra karriärsida lämnar besökaren med ett positivt intryck av er som arbetsgivare och en känsla av att ni är ett bra företag att göra karriär på, även om kandidaten kanske inte är redo att ansöka just vid det tillfället. Ge därför kandidaten möjlighet att gå med ett talangnätverk så att de kan fortsätta att vara engagerade och intresserade av er som arbetsgivare, det ökar chanserna att personen väljer att ansöka till ett av era lediga jobb när det blir dags att ta nästa steg i karriären.

Arbetsgivare som använder en karriärsida från CareerBuilder kan använda sitt Talent Network för att knyta till sig intresserade kandidater och bygga en pipeline av talanger. Genom att helt enkelt trycka på ”Bli medlem” på karriärsidan kan en kandidat lämna sin kontaktinformation utan att gå igenom hela ansökningsprocessen. Så snart en kandidat blivit medlem i Talent Network får denne sedan automatiska jobbmail med relevanta jobb så att de, när de är redo för att ansöka till ett nytt jobb, har just er färskt i minnet.

Fem ”måsten” för den moderna karriärsidan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.