Kandidatattraktion och gallring: Hur kan du spara tid och pengar?

Funderar du på hur den perfekta processen för kandidatattraktion och gallring ser ut? Du är inte ensam.

Som en av världens största aktörer på området har vi lång erfarenhet från just kandidatattraktion och kandidathantering och här nedan delar vi med oss av några av våra bästa tips.

Förstå den utlysta tjänsten och hur idealkandidaten ser ut

Först och främst behöver du förstå den utlysta tjänsten som du ska rekrytera till och även skapa dig en tydlig bild över hur idealkandidaten ser ut. Om det handlar om en volymrekrytering bör tyngdpunkten ligga på gallring men om det istället handlar om en enskild, mer kvalificerad rekrytering, bör tyngdpunkten istället ligga på kandidatattraktion i rätt kanaler.

Att ha en bra förståelse för den utlysta tjänsten räcker dock inte hela vägen. För att nå ut till rätt kandidater bör du ställa dig frågor som ”Vilka företag kan min idealkandidat tänkas jobba på idag?”, ”I vilken bransch hittar jag min idealkandidat?”, ”Hur ser kandidatens utbildningsnivå ut?” ”Vilken lönenivå förväntar sig kandidaten?”

Underskatta inte värdet av employer branding

Ok, så ert företag kanske inte är Google eller Spotify, men är det troligt att din tilltänkta kandidat hört talas om ert företag i positiva ordalag? Om inte, fundera på hur du kan presentera och sälja in ert employer brand framför rätt kandidater. I en av CareerBuilders senaste undersökningar framgår det även att intressanta arbetsuppgifter och arbetsplatsens läge faktiskt är viktigare än hög lön i valet av arbetsgivare. Dessa är ytterligare värden som kan göra att du ”vinner” en toppkandidat före en konkurrent.

Skynda på – toppkandidater väntar inte

När det gäller rekrytering av specialistkompetenser inom till exempel IT, teknik och ekonomi är det viktigt att veta det är arbetstagaren som har överhanden, det är deras marknad och en IT-specialist med några års erfarenhet kan ofta välja och vraka bland jobberbjudanden. Därför är det viktigt att du som rekryterare agerar snabbt och antar att kandidaten som du är i kontakt med har flera erbjudanden att välja bland.

Bygg en pipeline av kandidater

En kandidat kanske inte passar helt för en tjänst som du rekryterar till idag, men kan vara perfekt för en framtida rekrytering. Lämna därför alltid alla kandidater med en positiv upplevelse av ert företag och håll kontakt med kandidaten genom återkommande karriärfokuserade nyhetsbrev. Vem vet, om ett par månader kanske det är dags att rekrytera igen och vad är då bättre än ett batteri av varma, intresserade kandidater?

Sist men inte minst: Glöm inte mätbarheten

Oavsett om du är en person som älskar siffror och statistik eller drömmer mardrömmar om excel-ark så är det viktigt att ha ett bra underlag för hur effektiv dina rekryteringsinvesteringar och din rekryteringsprocess är. Någa nyckeltal som du bör mäta är: vilka rekryteringskanaler som levererar flest kandidater, vilka som levererar bäst kandidater och hur lång tid varje rekrytering tar.

Kandidatattraktion och gallring: Hur kan du spara tid och pengar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.